پیش نشست سوم سومین پیش نشست کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/2/19 | 

سومین پیش نشست همایش بین‌المللی مدیریت محتوای دیجیتال با موضوع اصلی "تحویل محتوای دیجیتال"برگزار شد.

سومین پیش نشست همایش بین‌المللی مدیریت محتوای دیجیتال با موضوع اصلی "تحویل محتوای دیجیتال" با سخنرانی جناب پرفسور کی. پی. سینگ (از دانشگاه دهلی، هند) و سخنرانی جناب آقای داوود معصومی (از دانشگاه یوله، سوئد) در روز پنجشنبه مورخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ توسط انجمن علمی­دانشجویی علم­اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی­دانشجویی علم­اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و حمایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع­رسانی ایران و انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران با حضور ۶۸ نفر از دانشجویان و اساتید  به صورت مجازی برگزار گردید.
 
این نشست با ارائه سخنانی از پرفسور کی. پی. سینگ از دانشگاه دهلی، هند با موضوع "مدیریت محتوا در مراکز اطلاعاتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها" اغاز گردید. ایشان ضمن اشاره به اهمیت تحویل محتوای دیجیتال افزود:." یکی از حوزه های بسیار مهم در مدیریت محتوای دیجیتال بحث تحویل دیجیتال است که در حقیقت هسته اصلی این کنفرانس است. امروزه محتوای دیجیتالی در راحت ترین و خوانا ترین قالب برای کاربران ارائه می شود. در این میان کتابداران حرفه ای در سراسر جهان وظیفه مدیریت این محتوا را بر عهده دارند". از نظر وی مدیریت محتوای دیجیتال چالش ها و فرصت های بیشماری را برای کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی به ارمغان اورده است. وی در ادامه به ارائه تجربه شخصی خود در این حوزه پرداخت. در ادامه ضمن تبیین و تشریح کامل این تجارب و پرداختن به مفاهیم جهان باز و اهمیت یادگیری آزادانه در ان و نقش کتابخانه ها در فراهم اوری منابع اطلاعاتی از جمله فراهم اوری دوره های یادگیری باز ( موک ها )به سخنان خود پایان داد.
در بخش دوم پیش نشست  دکتر معصومی هیات علمی دانشگاه یوله سوئد با عنوان "مدیریت محتوای آموزشی: تحلیل یادگیری" به ارائه سخنرانی پرداخت.
وی ضمن اشاره به انواع محتوای تولید شده به چگونگی تحویل محتوا به خواننده و یاد گیرنده پرداخت. به طور خلاصه بحث تحلیل یادگیری هسته اصلی صحبت ایشان بود. از نظر وی یکی از تعریف‌هایی که در مورد تحلیل یادگیری ارائه میشود عبارت است از" اندازه گیری، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش داده‌ها در مورد زبان آموزان و زمینه‌های آنها به منظور درک و بهینه سازی یادگیری و محیط‌هایی است که در آن انجام می‌شود." از این رو تحلیل داده های محیط یادگیری توجه ویژه ای را میطلبد. استفاده از اطلاعات استاتیک و دینامیکی در مورد افراد یادگیرنده و محیط یادگیری، ارزیابی، انتخاب و تجزیه و تحلیل آن برای مدل سازی زمان واقعی،  پیش بینی و بهینه سازی فرآیندهای یادگیری، محیط یادگیری و همچنین تصمیم گیری در آموزش و پرورش سایر بحث های مطرح شده توسط ایشان بود.
در پایان حاضران در جلسه به ارائه و تبادل نظر پرداختند و سوالات متعددی درباره منابع اموزشی باز، نقش های جدید کتابداران در مدیریت محتوای دیجیتالی، تجارب کشور هند، واکاوی یادگیری، تجارب کشور سوئد و پاره ای از مباحث دیگر پرداخته شد. این پیش نشست در ساعت ۱۳ به کار خود پایان داد.
 
گزارش: مریم مقدمی، دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دانش دانشگاه تهران
 
 
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1375 بار   |   دفعات چاپ: 294 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر