19 فروردین 1400 اولین پیش نشست همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1400/2/11 | 

اولین پیش نشست همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال با موضوع اصلی "مدیریت داده محور در عصر دیجیتال" با سخنرانی دکتر مصطفی امینی (پژوهشگر پسا دکترای دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس) و سخنرانی امین خدامرادی (دانشجوی دکتری مهندسی کامپیوترگرایش سیستم های اطلاعاتی صنعتی در دانشگاه Uninova، پرتغال) در روز پنجشنبه مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ توسط انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علامه طباطبایی و حمایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران و مرکز مطالعات مدیریت دانشگاه تربیت مدرس با حضور ۶۵ نفر از  علاقه مندان، متخصصان  و اساتید  برگزار گردید.
این نشست با ارائه سخنانی از دکتر امینی، با موضوع "مدل عملیاتی تحول داده برای کسب و کارهای دیجیتال" اغاز گردید. ایشان ضمن اشاره به اهمیت داده در کسب و کارهای دیجیتال افزود: "اغلب سازمان‌هایی که به سراغ مفاهیمی مثل فناوری اطلاعات، حاکمیت اطلاعات، حاکمیت دیجیتال، تحول دیجیتال می‌روند، عملا" مجبور می‌شوند که به مباحث دیتا توجه کنند".
دکتر امینی دو رویکرد مهم در تحول داده محور کسب و کارها را به ترتیب  رویکرد مدل اوپراتینگ [۱] و رویکرد مدل اوپریشن [۲] بر شمرد. طبق تعریف های ارائه شده مدل اوپراتینگ مدلی عملگرا ست که به موضوع تحول داده مرتبط است. در این رویکرد به مفهوم تحول داده از منظر راهکارهای هوش تجاری نگاه می‌شود. برای مثال در این بخش کسانی که متخصص هستند و با داده سروکار دارند یا در ارتباط هستند، مانند متخصصان فناوری اطلاعات را میتوان نام برد. ایشان ضمن بحث در خصوص رویکرد دوم با تمرکز ویژه بر بحث مدل عملیاتی ، این مدل را راهنمایی معرفی کرد که تیم مدیران را کمک می‌کند تا بتوانند بر مبنای این مدل رهبری کنند. نگاه دیگر به تحول داده از منظر مدیریت تغییر است. کسانی که به دنبال تعالی مدیریت داده در سازمان هستند به این منظر توجه ویژه دارند؛ در این شرایط تحول داده به معنای مدیریت تغییر در انجام دادن کارها در زمان مناسب، در سازمان است.
وی به بحث در خصوص انواع مدل های عملیاتی پرداخت و ادامه داد: "ما حداقل ۴ نوع مدل عملیاتی داریم: برای اینکه فرایندهای کسب و کار استاندارد و یکپارچه شوند از این ۴ نوع می‌توان استفاده کرد.
  • مدل متنوع سازی
  • مدل هماهنگ سازی
  • مدل تکرار سازی
  • مدل یکنواخت سازی
همچنین در این پیش نشست مدل‌های عملیاتی تحقیق داده بر مبنای موسسه داما با نام های مدل عملیاتی توزیع شده و شبکه ای به تفضیل بحث گردید.
در بخش دوم پیش نشست دکتر امین خدامرادی با عنوان "داده کاوی در شبکه‌های اجتماعی" به تبیین اهمیت شبکه های اجتماعی پرداخت. وی ضمن ارائه مقدماتی در خصوص نقش شبکه های اجتماعی در عصر جدید افزود: " در بین مردم اکنون تعداد خیلی کم و معدودی هستند که از سوشال مدیا [۳] استفاده نمی‌کنند و یا اسمارت‌فون نداشته باشند. امروزه خیلی از اشخاص اطلاعات شخصی خود را از طریق سوشال مدیا با دیگران به اشتراک می‌گذارند. در دهه‌های قبلی ما ترس خاصی از هوش‌مصنوعی داشتیم. ترس ما این بود که فکر می‌کردیم ربات‌ها یک روزی ممکن است ما را کنترل کنند اما این اتفاق نیفتاد و هیچ رباتی ساخته نشد که به انسان حمله کند. اما می‌توانیم به قطعیت بگوییم که شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر و به‌خصوص در دهه آخر باعث شدند که ما با خوشحالی و رضایت‌خاطر اطلاعات خود را به سوشال مدیا بدهیم تا آنها را مدیریت کنند و کنترل کنند".
وی در ادامه ضمن اشاره به نقشهای جدید شبکه هایی مانند توئیتر و ویکی پدیا به بحث تخصصی در خصوص شبکه ویکی پدیا پرداخت" "ویکی پدیا هم حتی می‌تواند سوشال مدیا محسوب شود به طوری که دانش می‌تواند به صورت اشتراکی بین همه تقسیم شود و افراد میتوانند همه جا از آن استفاده کرده و مطالب را ویرایش کنند و هم به خواننده‌ها کمک می‌کند و هم به نویسنده‌ها که بتوانند دانششان را انتقال دهند". یکی از موضوعات داغ امروز اخذ دیتای کاربر و استفاده از آنها در ارائه خدمات جدید به کاربران است. محور اصلی بحث ایشان حول  بازار یابی دیجیتال با استفاده از شبکه های اجتماعی بود. وی افزود: "نکته مهم در این خصوص امنیت اطلاعات و مدیریت داده های افراد است. در بحث بازاریابی دیجیتال صاحبان کسب و کار باید ضمن شناخت کاربران و ارائه خدمات شخصی سازی شده این اطمینان را  به آنها بدهند که داده های آنها محفوظ خواهد بود".
در پایان حاضران در جلسه به ارائه و تبادل نظر پرداختند و سوالات متعددی درباره شیوه های مدیریت داده در عصر تحول دیجیتال، مهارتهای لازم برای آن و نقش های شاخص های کلیدی عملکرد در بازاریابی محصول دیجیتال پرداخته شد.  این پیش نشست در ساعت ۱۳ به کار خود پایان داد.
گزارش: مریم مقدمی، دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت دانش دانشگاه تهران


[۱] operating
[۲] operations
[۳] . Social Media



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1574 بار   |   دفعات چاپ: 341 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر